Παρασκευή 18 Ιουνίου 2010

Τα σχολεία έκλεισαν.

Τον Σεπτέμβρη θα ανοίξουν με την εφαρμογή του νέου προγράμματος, υπό το βαρύγδουπο τίτλο: «Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού – καθιέρωση κανόνων αξιολόγησης και αξιοκρατίας στην εκπαίδευση και λοιπές διατάξεις» που όπως υπόσχεται το υπουργείο, θα αναβαθμίσει την προσφερόμενη παιδεία.
Το πιστεύει κανείς;
Απ' ότι φαίνεται, το πιστεύει βαθιά το υπουργείο και σύσσωμο το υπουργικό συμβούλιο. Όμως το υπουργικό πίστευε επίσης παλιότερα, ότι "τα λεφτά υπάρχουν".
Και έκανε λάθος.
Γιατί να μην κάνει και τώρα; Η ομοσπονδία των καθηγητών, πιστεύει ότι: "Σαφή και βέβαιη υποβάθμιση τόσο στους/τις εκπαιδευτικούς όσο και στην ίδια την εκπαίδευση θα επιφέρει, εφόσον ψηφιστεί, το σχέδιο νόμου του Υπ. Παιδείας με τον ψευδεπίγραφο τίτλο «Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού»."
(Εδώ η ανακοίνωση)

Γι αυτό και φροντίζουν να απαγορεύσουν την υλοποίηση του:
1. Αρνούμαστε την εφαρμογή της εγκυκλίου «Αυτοαξιολόγηση της Σχολικής
Μονάδας». 2. Δεν παίρνουμε υποχρεωτικές υπερωρίες. 3. Εφαρμόζουμε στην πράξη άμεσα την απόφαση του κλάδου για δημιουργία τμημάτων με ανώτερο αριθμό τους 25 μαθητές, τους 20 στις κατευθύνσεις και στην Τεχνική Εκπαίδευση και τους 10 μαθητές ανά καθηγητή στα εργαστήρια. 4. Κανείς εκπαιδευτικός δεν αναλαμβάνει το ρόλο του μέντορα – αξιολογητή για τους νέους συναδέλφους μας.
(Εδώ η ανακοίνωση)

Είναι όμως αξιόπιστο ότι λέει η ΟΛΜΕ; Την έχουμε συνηθίσει να υπερασπίζεται με πάθος τα επαγγελματικά συμφέροντα (και καλά κάνει) των καθηγητών. Δεν την έχουμε συνηθίσει να υπερασπίζεται τα μαθησιακά συμφέροντα των παιδιών, εκτός αν βολεύουν τα επαγγελματικά, επομένως δεν μπορούμε να δώσουμε μεγάλη πίστη στις εκτιμήσεις της.
Να μερικά παραδείγματα πραγματικών περιστατικών.
Πριν από μερικά χρόνια μια καθηγήτρια ξένης γλώσσας, λόγω μείωσης των ωρών της Γαλλικής στα Γυμνάσια, βρέθηκε να δουλεύει 6 ώρες λιγότερες από το νόμιμο ωράριό της. Το υπεύθυνο Γραφείο, τότε, την έστειλε να συμπληρώνει ωράριο σε ένα διπλανό σχολείο. Εκείνη το θεώρησε άδικο, πήγε στο σωματείο, εκείνο έπραξε τα δέοντα και η συμπλήρωση ακυρώθηκε. Η συνάδελφος συνέχισε με μειωμένο ωράριο, αλλά ολόκληρο μισθό και το άλλο σχολείο προσέλαβε ωρομίσθιο, με μισθό ε! Η συνάδελφος και η τοπική ΕΛΜΕ ήταν αριστερής καταγωγής και προελεύσεως, με ΝΔ στην εξουσία.
Σε μεγάλο συγκρότημα τεχνικής εκπαίδευσης στην Αθήνα, εδώ και χρόνια προσλαμβάνουν κάθε Σεπτέμβρη καμιά εκατοστή αναπληρωτές ικανοποιώντας πελατειακές σχέσεις κυρίως πολιτικών και άλλων παραγόντων. Αποτέλεσμα; το μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό να δουλεύει τις μισές από τις νόμιμες ώρες. Πληρώνεται φυσικά για όλες. Το κάνει κάθε κυβέρνηση που σέβεται τον εαυτό της.
Σε πολλά σχολεία κυρίως της Αθήνας διδάσκοντες δεν έχουν ώρες λόγω μείωσης των μαθητών και κάνουν μειωμένο ωράριο. Τυπικά φαίνονται ως απασχολούμενοι σε βιβλιοθήκες και γραμματείες. Ταυτόχρονα προσλαμβάνονται αναπληρωτές για να διδάξουν απίθανα δευτερεύοντα μαθήματα, που θα μπορούσε να διδάξει ο κάθε δάσκαλος ανεξάρτητα ειδικότητας με μια στοιχειώδη προετοιμασία. Ταυτόχρονα στην επαρχία υπάρχουν κενές θέσεις διδασκόντων ακόμα και τώρα που μιλάμε, γιατί κάποιοι που διορίστηκαν εκεί φύγανε με απόσπαση για την Αθήνα νομίμως αλλά όχι ηθικώς. Στα γραφεία και στο υπουργείο οι αποσπασμένοι δεν έχουν καρέκλες να κάτσουνε και τρακάρουνε στους διαδρόμους από την πολυκοσμία. Μιλάει κανείς;
(εδώ η ανάρτηση)
Ενώ οι διαπιστώσεις ενός καθηγητή από την εμπειρία του στο δημόσιο σχολείο είναι καταλυτικές:
......Η "αναβάθμιση" του ρόλου του εκπαιδευτικού.
Πίσω από τον πολύφερνο τίτλο, κρύβεται η ανάγκη εξορθολογισμού των διορισμών και μετακινήσεων των εκπαιδευτικών με στόχο να κάνει το σύστημα οικονομικότερο. Και αυτό είναι καλό. Όλα τα προηγούμενα χρόνια το κράτος διόριζε αφειδώς εκπαιδευτικούς στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση χωρίς αυτή να τους χρειάζεται. Αποτέλεσμα είναι ότι χιλιάδες από αυτούς είναι ήδη αποσπασμένοι σε γραφεία βουλευτών, σε άλλα υπουργεία και υπηρεσίες μέχρι στην αρχιεπισκοπή. Η μηχανοργάνωση των υπηρεσιών αντί να σημάνει λιγότερο προσωπικό στην γραφειοκρατία, σήμανε το αντίθετο. Υπάρχουν γραφεία εκπαίδευσης που κάποια στιγμή είχαν έλλειψη καθισμάτων για τους υπαλλήλους. Τρεις μαζί έβγαζαν μια φωτοτυπία. Οι μαζικοί διορισμοί ήταν πάγια πολιτική των κυβερνήσεων και των συνδικάτων για να μειώνουν την ανεργία και να ψηφοθηρούν.
Αν διαβάζατε κάθε φθινόπωρο για κενές θέσεις σε σχολεία αυτές αφορούσαν παραμεθόριες, δυσπρόσιτες και νησιωτικές περιοχές. Οι νεοδιορισμένοι εκεί ενεργοποιούσαν αμέσως το πολιτικό τους μέσο και έπαιρναν απόσπαση για το υπουργείο ή κάποια άλλη υπηρεσία, παίρνοντας όμως τα 10-12 μόρια της περιοχής διορισμού τους.
Γιατί δεν φταίει το κράτος μόνο φταίνε και οι πολίτες ε;
Η θέση έμενε για 3-4 μήνες κενή μέχρι να διοριστεί αναπληρωτής ή ωρομίσθιος, ή και όλο το χρόνο.. Έτσι είχαμε και άλλους διορισμούς και το σύστημα δούλευε καλά όσο υπήρχαν δανεικά, βεβαίως. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο Αη Στράτης με σχολείο 5-10 παιδιών και καμιά 50αρια καθηγητές να «υπηρετούν» και καλά εκεί την οργανική τους θέση. Σε όλα τα νησιά τα σχολεία μισθοδοτούν πολλούς περισσότερους καθηγητές, από την πραγματική τους δύναμη. Οι άλλο είναι αποσπασμένοι στο κέντρο ίσως και στο σπίτι τους. Φυσικά η ΟΛΜΕ δεν έλεγε κουβέντα για το πώς δημιουργήθηκαν τα κενά, απλά ζητούσε διορισμούς. Κούφιος λαϊκισμός, η μέγιστη ξεφτίλα.
Παρ’ όλες τις αποσπάσεις οι δάσκαλοι ήταν πολλοί και κάτι έπρεπε να γίνει. Κάποια στιγμή την δεκαετία του 90 ανακαλύφθηκαν τα προγράμματα. Σε κάθε σχολείο οι καθηγητές συμπλήρωναν το ελλιπές ωράριό τους με προγράμματα για το περιβάλλον, την αγωγή υγείας, την ισότητα, και άλλα βαρύγδουπα και «πρωτοποριακά». Υπήρχαν βέβαια τότε και λεφτά από την Ευρώπη για να φαγωθούν. Η ουσία; τίποτα απολύτως.
Το πρόγραμμα είναι ας πούμε περιβαλλοντολογικό. Δηλαδή γίνεσαι υπεύθυνος ομάδας μαθητών που πρέπει να εκπονήσουν κάποια "μελέτη" σχετική με το περιβάλλον της περιοχής τους και αυτό σημαίνει απασχόληση για να συμπληρώνεις ωράριο. Στην καλύτερη περίπτωση επειδή και άλλοι έχουν κάνει νωρίτερα την ίδια μελέτη, την αντιγράφεις, χωρίς να μπλέκεις τους μαθητές και καθαρίζεις. Συνήθως η «μελέτη» είναι μόνο μια εκδρομή στη φύση και κάτι φωτογραφίες, πολλές φορές δεν είναι απολύτως τίποτα. Το χρήμα να πέφτει.
Μια άλλη περίπτωση πλασματικής απασχόλησης είναι ο υπεύθυνος βιβλιοθήκης. Συνήθως τα σχολεία δεν έχουν βιβλιοθήκη, αλλά και αν έχουν, σπάνια οι μαθητές δανείζονται βιβλία.
Άλλη πάλι είναι ο υπεύθυνος εργαστηρίου Φυσικής που έχει 3 ώρες λιγότερες στο πρόγραμμα γιατί απασχολείται με την οργάνωση του εργαστηρίου φυσικών επιστημών. Συνήθως εργαστήρια δεν γίνονται ή μπορεί και να μην υπάρχουν καν.
Και πάλι όμως οι δάσκαλοι είναι πολλοί τι να τους κάνουμε. Ας κάνουν μάθημα λοιπόν.
Το γεγονός ότι από την Α γυμνασίου μέχρι τη Γ λυκείου τα παιδιά μας είναι 7 ώρες την ημέρα στην τάξη οφείλεται και στον πληθωρισμό του προσωπικού. Βάλε μαθήματα στο πρόγραμμα, μη βάζεις ομαδικές εργασίες, κατασκευές, καλλιτεχνικές δραστηριότητες κλπ. Βάλε οικιακή οικονομία, τεχνολογία, επαγγελματικό προσανατολισμό, μελέτη φυσικών πόρων και άλλα σε υπερβολικές δόσεις για να απασχολούνται οι συνάδελφοι. Ο τρόπος διδασκαλίας και το περιεχόμενο των μαθημάτων σημαίνει δεκάδες ώρες ύπνου για τους μαθητές, αλλά γλυκό ψωμί για τους δάσκαλους. ......

(εδώ η ανάρτηση)














Και να συμπληρώσω τα αγαπημένα μου επιχειρήματα από το δημοτικό σχολείο

Τα παιδάκια θα εξακολουθήσουν να κουβαλούν 8-10 κιλά στην πλάτη καθημερινά.
Θα εξακολουθούν να μαθαίνουν απ' έξω τους 52 νομούς της Ελλάδας που σήμερα ... δεν υπάρχουν. Προς δόξαν της άχρηστης ύλης.
Θα ξέρουν απ' έξω κι ανακατωτά τη ακριβώς υπηρεσίες προσφέρει ο ... καντηλανάφτης,
θα ξέρουν το κατηγορούμενο και το γερούνδιο και τους συμμιγείς,

αλλά δεν θα ξέρουν γιατί το πράσινο είναι απάνω στα δένδρα, γιατί ο ήλιος μας φωτίζει και γιατί του οφείλουμε τη ζωή μας.
Δεν θα μάθουν τι βλέπουν γύρω τους. Λες και οι αισθήσεις είναι ο απαγορευμένος καρπός της ανθρωπότητας, θα εξακολουθήσουν να δέχονται στοχευμένες γνώσεις, σε μορφή πλύσης εγκεφάλου, με την ελπίδα να μην μπορέσουν να τις αποβάλλουν ακόμη και στην περίφημη επανάσταση της εφηβείας.
Τι γίνεται τελικά;
Μια συμπύκνωση μεστή, που περιλαμβάνει διαπιστώσεις και προτάσεις έχει ο φίλος leo, που εμένα τουλάχιστον μου δίνει λίγη παρηγοριά:
Ήρθε ο καιρός να λειτουργήσει η σχολική κοινότητα


Υ.Γ. Να μην ξεχάσω και το περίφημο μάθημα επαγγελματικού προσανατολισμού.
Στα πλαίσια του, καθηγητές πήγαν το σχολείο τους σε τηλεοπτική εκπομπή μεγάλης μεσημεριανής φίρμας.
Όλα καλά.
Συνέβη όμως, εκείνη την ημέρα να έχει καλεσμένη στην εκπομπή για να δώσει συνέντευξη, γνωστότατη και όμορφη πουτανίτσα.
Φυσικά τα αγοράκια καταχάρηκαν, τα κοριτσάκια πήραν ιδέες, και οι καθηγητές/τριες, προφανώς συγχαρητήρια για επιτυχημένη ιδέα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου