Κυριακή, 12 Αυγούστου 2012

Τα φεγγάρια της Ανάπλασης --- της Μαρίας Καραφέρη

Από το http://stagona4u.gr

  Τον Αύγουστο δεν έχει ειδήσεις, λέει ο Umberto Eco. Πλην όμως, αυτός ο κανόνας φαίνεται να υπόκειται σε εξαιρέσεις. Με ένα γρήγορο σερφάρισμα "στα κλεφτά" εν μέσω διακοπών, ανακάλυψα σωρεία δημοσιευμάτων που αφορούν την πρώην βιομηχανική περιοχή Κερατσινίου - Δραπετσώνας.


 Ομολογώ πως η πρώτη μου σκέψη ήταν ότι επρόκειτο για ανακύκλωση δημοσιευμάτων ελλείψει νέων. Παρόλα αυτά προβληματίστηκα. Εν μέσω θέρους παρήλασαν μπροστά μου ο Δήμαρχος, ο Υπουργός Πολιτισμού, ο Μπέρνι Εκλστον, το μεγάλο αφεντικό της φόρμουλα 1, και ο Μουμζάτ Ταχίνκιογλου, ιθύνων νους του πρώην γκραν πρι της Κωνσταντινούπολης. Δευτερόλεπτα πριν με κυριεύσει πανικός στη θέα των εγκαινίων της πίστας φόρμουλα 1 στο χώρο της Ανάπλασης, προσπάθησα να βάλω τα πράγματα στις διαστάσεις τους.

Η πρώτη εκδοχή που μου πέρασε από το μυαλό ήταν ότι στην πραγματικότητα ο Αύγουστος δεν έχει ειδήσεις και άρα, ό,τι βλέπω, είναι απλά επικοινωνιακή εκμετάλλευση του τίποτα. Η δημιουργία πίστας φόρμουλα 1 στην περιοχή της Ανάπλασης είναι ένα θέμα πυροτέχνημα, που ανακυκλώνεται πλέον του έτους, χωρίς να βρίσκει σοβαρό έρεισμα στην τοπική κοινωνία. Πρόκειται για εγχείρημα που γεννήθηκε στη σκέψη ενός αρχιτέκτονα, τον Θανάση Παπαθεοδώρου και υιοθετήθηκε από ένα Δήμαρχο, τον Λουκά Τζανή, ο οποίος κινείται χωρίς απόφαση δημοτικού συμβουλίου και κόντρα στις διατυπωμένες προτάσεις της Ανοιχτής Επιτροπής Ανάπλασης του Δήμου. Είναι "σχέδιο ερμαρίου", διαθέσιμο προς χρήση κατά το δοκούν. Κάθε φορά που προκύπτει κάποιο σοβαρό θέμα στο Δήμο ή που δεν συμβαίνει απολύτως τίποτα στο θέμα της Ανάπλασης, περνάει μπροστά μας ένα μονοθέσιο όχημα για να σπάει την απραξία και να αποπροσανατολίζει τα βλέμματα. Εν προκειμένω, η πρόταση για τη φόρμουλα επανήλθε, ως εκ θαύματος, την ώρα που η Κοινωφελής Επιχείρηση του Δήμου (ΔΗΚΕΠΑ) καταρρέει. Σύμμαχος στην ανάδειξη του θέματος βέβαια τάχθηκε και η πολιτική και οικονομική συγκυρία, μέσα στη δίνη της οποίας οποιαδήποτε πρόταση μπορεί έστω και να υπονοήσει επενδύσεις και ανάπτυξη γίνεται αναφανδόν αποδεκτή!

Η δεύτερη εκδοχή βάρυνε με την σκιά της την πρώτη. Αυτός ο Αύγουστος διαφέρει, γιατί παράγει ειδήσεις. Η Επιτροπή Ανάπλασης, μέλος της οποίας τυγχάνει και η γράφουσα, απολαμβάνει τα μπάνια του λαού, ενώ η Δημ.Αρχή του δήμου Κερατσινίου - Δραπετσώνας θα καταθέσει τον Σεπτέμβριο στον Οργανισμό Ρυμοτομικού Σχεδίου Αττικής (Ο.Ρ.Σ.Α), πρόταση που θα περιλαμβάνει τη χάραξη της πίστας, καθώς και την ανάπλαση της παραλιακής ζώνης, με την κατασκευή εμπορικών κέντρων, ξενοδοχείων και μαρίνων. Επομένως, δε θα πρέπει κάπου, κάποιοι να συνεδριάζουν, εν κρυπτώ και σε κάθε περίπτωση εν αγνοία της Επιτροπής Ανάπλασης και σε πλήρη αντιδιαστολή με τις θέσεις της, για να εκπονηθεί αυτή η μελέτη που προορίζεται για τον ΟΡΣΑ; Η τυπική νομιμοποίηση του Δημάρχου, ο οποίος λειτουργώντας με σχήμα πρωθύστερο αιτείται την κατασκευή της πίστας χωρίς τη συναίνεση του Δημοτικού Συμβουλίου, θα καλυφθεί, άλλως θα υφαρπαγεί, από μια αόριστη αναφορά στον Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του Δήμου, το οποίο έχει ήδη υπερψηφιστεί. Και η κυβέρνηση, με ένα πρόγραμμα fast track κομμένο και ραμμένο στις προτάσεις των επενδυτών, θα προωθήσει εν μια νυκτί την ανατροπή της Ανάπλασης στον βωμό μιας αβέβαιης ανάπτυξης, ανεξαρτήτως κόστους και επιπτώσεων. Ή εναλλακτικά η προμετωπίδα της μελέτης που προορίζεται για τον ΟΡΣΑ, ήτοι η κατασκευή της πίστας φόρμουλα 1, θα εγκαταλειφθεί στρατηγικά δήθεν υπό το βάρος των αντιδράσεων της τοπικής κοινωνίας και επ' ωφελεία της, επιτελώντας με αυτό τον τρόπο στην πραγματικότητα τον στόχο της, αυτόν του κυματοθραύστη. Και πίσω από τη στρατηγική αυτή υποχώρηση θα μείνουν όλα τα παρελκόμενα του σχεδίου, ήτοι εμπορικά κέντρα, ξενοδοχεία και μαρίνες, ελάχιστος χώρος πρασίνου και αδυναμία πρόσβασης των κατοίκων στην ακτή. Και ποιος αμφιβάλλει πως καθ'οδόν θα προστεθούν κι άλλες κατασκευές κι άλλα κτήρια;

Μέσα στην ταλάντευση αν η είδηση για τη φόρμουλα υφίσταται ή είναι επικοινωνιακό πυροτέχνημα, αναδείχθηκε μια άλλη ιδιαιτερότητα αυτού του Αυγούστου. Αυτός ο Αύγουστος έχει δυο φεγγάρια. Έχει δυο ευκαιρίες να δεις την πανσέληνο! Αν μείνεις να κοιτάς το δάκτυλο, δεν θα φταίνε τα φεγγάρια! Είτε είναι επικοινωνιακό τρυκ, είτε σανίδα σωτηρίας για την επίδειξη έργου από την τοπική αυτοδιοίκηση και πολιτεία, είτε είναι απλά "ο λαγός" για να προωθηθούν τα σχέδια του ΟΛΠ ή και των λοιπών συνιδιοκτητών, το διακύβευμα δεν είναι η δημιουργία πίστας φόρμουλα 1 αλλά η ίδια η περιοχή της πρώην βιομηχανικής περιοχής, η ίδια η πόλη μας και η τύχη της. Το δικαίωμα μας να ονειρευτούμε την αλλιώτικη πόλη μας και να την επιδιώξουμε. Γιατί δεν νοείται ανάπτυξη, αναβάθμιση, αλλαγή στην πόλη μας που να μην περνάει μέσα από την περιοχή της Ανάπλασης. Γιατί όσο και αν είναι του συρμού να λέμε ότι η οικονομία έχει υπερκεράσει την πολιτική και ο ρεαλισμός έχει καθηλώσει το όνειρο 
... έτσι και αλλιώς στα μέρη τα δικά μας κάνει ό,τι ώρα μας αρέσει...

3 σχόλια:

  1. Το δικαίωμα να ονειρευόμαστε την αλλιώτικη πόλη σας και να το επιδιώκεται δεν κινδυνεύει από κανέναν ξένο.
    Κινδυνεύει από εμάς τους ίδιους οι οποίοι πολλές φορές εγκλωβιζόμαστε στο ασφαλές περιβάλλον του δεν γίνεται και δεν πρόκειται να γίνει τίποτα και συνεχίζουμε να ονειρευόμαστε. Η πρόταση DielpisFormula1 που έφτασε στον δήμο πριν από 16 μήνες υιοθετήθηκε από τον δήμαρχο κ. Λουκά Τζανή, κρύβει πολλά πράγματα μέσα της.
    Την ανάπτυξη, θέσεις εργασίας, πολιτισμό, αθλητισμό και ένα λόγο να είναι πάντα αυτό το μέρος γνωστό σε όλον τον κόσμο.
    Εγώ και η ομάδα μου δεν είμαστε και ούτε θα γίνουμε ποτέ ο λόγος για επικοινωνιακά παιχνίδια της αρχής με τους δημότες ή του κράτους με οποιονδήποτε. Η είδηση για αγώνες στον δήμο Δραπετσώνα – Κερατσίνι, γυρίζει ανά τον κόσμο διότι υπάρχει ισχυρή θέληση να υλοποιηθεί η πρόταση και να λειτουργήσει.
    Επίσης γυρίζει γιατί εδώ και 3 χρόνια συνεχόμενα, αλλά ακόμη και αυτές τις μέρες υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που δουλεύουν πολύ σκληρά σε αυτό το όνειρο περιμένοντας να απολαύσουν τα «μπάνια του λαού» όταν πάρει σάρκα και οστά αυτή η πρόταση.
    Είχαμε παρουσιάσει την πρόταση στις 3 Φεβρουαρίου 2012 παρουσία των : Βάνα Δατσέρη, Κώστα Χρονόπουλου, Γιώργου Τσιρίδη, Τζένης Μπαρμπαγιάννη, Ξένιας Φωτίου, Λάκη Ιγνατιάδη, Βασίλη Ιγγλέ, Νίκου Χάνου, Λάκη Κασένογλου, Μαρίας Καραφέρη, Στέφανου Σαββόπουλου και Μανώλη Γλαμπεδάκη και είχαν τεθεί και απαντηθεί στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, ερωτήματα που αφορούσαν θέματα της μελέτης.
    Όποτε χρειαστεί διευκρίνιση για οποιοδήποτε θέμα, η DielpisFormula1 είναι στην διάθεση της επιτροπής να απαντήσει ώστε να μην μείνει κανένα κενό σημείο για την πρόταση.
    Επαναλαμβάνω ότι η μελέτη και όλη η προσπάθεια που κάνουμε δεν θα χρησιμοποιηθεί ως επικοινωνιακό πυροτέχνημα ή ως επικοινωνιακό τρικ ή ως σανίδα σωτηρίας ΚΑΝΕΝΟΣ.
    Ζητάμε την βοήθεια όλων σας γι’ αυτό το αναπτυξιακό έργο που θα βάλει τη Δραπετσώνα στον παγκόσμιο χάρτη δηλώνοντας ότι η DielpisFormula1 ως εμπνευστής και μοχλός του έργου είναι στην διάθεση οποιασδήποτε επιτροπής που επιθυμεί για έγκυρη ενημέρωση.
    Αθανάσιος Π.Παπαθεοδώρου - Αρχιτέκτων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Είναι εύκολο όσο και απλοϊκό, στις δύσκολες μέρες που περνά η πατρίδα μας, κάθε αρνητικό σχόλιο στις «αναπτυξιακές» ιδεοληψίες καθενός, να χαρακτηρίζεται «εγκλωβισμός σε ασφαλές περιβάλλον ονειροπόλησης».
    Να με συγχωρείται κύριε Παπαθεοδώρου, αλλά οι αντιρρήσεις γύρω από το σχέδιο σας για πίστα φόρμουλα 1 στον δήμο μας, δεν οφείλονται καθόλου σε «αγοραφοβία» από την συνάντηση μας με τα πλήθη των ξένων που υπόσχεστε να φέρεται.
    Έχουν ελαφρώς σοβαρότερη λογική επιχειρηματολογία.
    Πέραν από τα επιχειρήματα που αναπτύσσει ο Παναγιώτης Καπουράνης στο απαντητικό του σχόλιο στο δικό του κείμενο, μια που αναφερθήκατε και στην συνάντηση στην επιτροπή ανάπλασης τον Φεβρουάριο, να σας θυμίσω ότι είχατε υποσχεθεί να προσκομίσετε μια οικονομοτεχνική μελέτη η οποία ουδέποτε παρουσιάστηκε και θα έλυνε πολλές απορίες.
    Όπως για παράδειγμα, το αναμφισβήτητο γεγονός ότι θα γίνουμε παγκοσμίως γνωστοί ως κάτοικοι αυτού του δήμου από την λειτουργία της πίστας, τι άλλο όφελος θα μας προσκομίσει. Γιατί ξέρετε, έτσι κι αλλιώς θα γίνουμε παγκοσμίως γνωστοί τα επόμενα 7-8 χρόνια από τους εορτασμούς των 2.500 χιλιάδων χρόνων από την ναυμαχία της Σαλαμίνας. Και αυτό συνδέεται άμεσα με τον πολιτισμό. Μια φόρμουλα πως συνδέεται με τον πολισμό ώστε να μας κάνει γνωστούς;
    Επι πλέον, όσοι μιλούν για την πίστα, αναφέρονται σε χιλιάδες θέσεις εργασίας. Πόσες νέες θέσεις προκύπτουν πραγματικά από τον σχεδιασμό; Γιατί αν περιλαμβάνονται και το προσωπικό των αγώνων ας πούμε, αυτό είναι μεταφερόμενο και ακολουθεί τις ομάδες.
    Μιλάτε για έναν συνολικό σχεδιασμό της περιοχής, όπου με επίκεντρο την πίστα δημιουργούνται μια σειρά βοηθητικών υπηρεσιών.
    Επομένως οι υπηρεσίες θα είναι συνδεδεμένες με την πίστα και όχι με πραγματικές ανάγκες, αναπτυξιακές ανάγκες, της περιοχής.
    Πχ. Χωρά ένα πανεπιστήμιο Πειραιά που υπάρχει σε σκέψεις πολλών, ακόμη και του δημάρχου; Χωρά ένα νοσοκομείο;
    Καταλαμβάνεται ολόκληρο το θαλάσσιο μέτωπο με την δημιουργία νέων αγκυροβολίων για θαλαμηγούς κλπ.
    Επομένως απομακρύνεται η θάλασσα και η επισκεψιμότητα της από την περιοχή μας.
    Η πίστα σας περνά μέσα από τις σημερινές δραστηριότητες του επιβατικού λιμανιού, άρα απομακρύνονται τα κρητικά και δωδεκανησιακά καράβια από την σημερινή τους θέση και πάνε ….που;
    Ο ΟΛΠ ήδη παρουσιάζοντας το σχέδιο της «πολιτιστικής ακτής» τα απομακρύνει δημιουργώντας νέες προβλήτες στην περιοχή της ανάπλασης.
    Με αυτή την έννοια και παρά την θέληση σας, το σχέδιο σας ίσως να αποτελέσει «λαγό» για τα σχέδια του ΟΛΠ τα οποία σημειωτέον είναι επαχθή για τον δήμο μας.
    Ο χώρος της πρώην βιομηχανικής περιοχής, πράγματι χρειάζεται ένα αναπτυξιακό σχέδιο, και πράγματι αυτό το σχέδιο δεν πρέπει να στηρίζεται σε μια ανακατανομή του τοπικού τζίρου, αλλά και το σχέδιο σας δεν εξασφαλίζει πραγματικά την εισροή κερδοφόρου υπερτοπικού τζίρου, ώστε να παραβλεφθούν τα αρνητικά που επιφέρει.
    Εξαρτάται έντονα από τις οικονομικές διαθέσεις και απαιτήσεις των διοργανωτών των αγώνων, όπως συμβαίνει και με τους Ολυμπιακούς αγώνες, οι οποίοι τώρα πια μπορούμε να ομολογήσουμε ότι υπήρξαν το κερασάκι σε έναν καταστροφικό οικονομικό κατήφορο της πατρίδας μας και όσοι το εντόπιζαν από τότε, μέχρι και προδότες κόντεψαν να χαρακτηριστούν από τους «πατριώτες που τα πήραν».
    Δεν εννοώ ότι αυτός είναι ο δικός σας στόχος, αλλά μπορεί να οδηγήσει σε αυτό το αποτέλεσμα.
    Με αυτή την έννοια πάλι, μπορούμε να ονειρευόμαστε μια αλλιώτικη πόλη χωρίς πίστα φόρμουλας 1.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ενδιαφέρουσα η άποψη της Μαρίας Καραφέρη και σχετικά άρθρα είχα αναρτήσει στη δική μου ιστοσελίδα.
    Στις 12 Ιουλίου (πριν φύγω για Κρήτη) είχα σημειώσει το εξής:
    "... ένα θέμα είναι το κόλλημα κάποιων στην υπόθεση Φόρμουλα 1 οι οποίοι είτε θέλουν να το συντηρούν ανοιχτό (π.χ. Δήμαρχος, Γιαννακίδης) είτε θέλουν να το κλείσουν οπωσδήποτε από τώρα (π.χ. Μπεάζογλου, Μανουσιάδης). Εμένα προσωπικά, που πιστεύω ότι αυτή η πρόταση δεν έχει πλέον καμιά πιθανότητα να υλοποιηθεί (έπαιξε ίσως πέρσι αλλά από τον Φεβρουάριο του 2012 και μετά είναι απλό κέλυφος μιας πρώην πρότασης) δεν έχει νόημα ούτε η συντήρησή της στην επικαιρότητα ούτε η απόρριψή της. Ωστόσο το θέμα ενδιαφέρει -και μάλιστα πολύ- κάποια μέλη της Επιτροπής Ανάπλασης επομένως πρέπει να σταματήσει κάπου εδώ. Ήδη έχει συζητηθεί αρκετά στις συνεδριάσεις της Επιτροπής χωρίς κανένα αποτέλεσμα. Νομίζω μια ξεκάθαρη απόφαση του δημάρχου ότι αφού το θέμα δεν κύλησε ως τώρα εγκαταλείπεται σαν επιδίωξη του δήμου και της διοίκησης είναι πλέον αναγκαία."
    και στις 4 Αυγούστου
    "Αυτή η επιμονή του δημάρχου με την Φόρμουλα 1 σε πολλούς φαίνεται ανεξήγητη αλλά εγώ την θεωρώ πλέον απλά αντιπαραγωγική.... ...
    Ο δήμαρχος, που είναι και ο μόνος που το συντηρεί το θέμα F1), πρέπει να το αφήσει έξω από το πλαίσιο που δημιουργεί ο Δήμος για την Ανάπλαση και με βάση αυτό το πλαίσιο πρέπει να προχωρήσει ταχύτατα το θέμα της ανασύνθεσης του χώρου με πράσινο (στόχος τα 400 στρέμματα), ελεύθερες ακτές (και πιθανώς μια μαρίνα), πολιτισμό, αναψυχή, θέσεις εργασίας και ανάπτυξη. Αυτά και φόρμουλα μαζί δεν πάνε. Η φόρμουλα 1 χρειάζεται οπωσδήποτε ένα σύστημα μαρίνων που αντιστρατεύεται το αίτημα για ελεύθερες ακτές. Χρειάζεται επίσης χώρους που μειώνουν την έκταση του πρασίνου. Θα μπορούσε να περπατήσει έστω και συρρικνώνοντας τις επιθυμίες του δήμου αν ερχόταν σαν κεραυνός εν αιθρία. Με παρακαλετά, με υπομονή και με καθυστέρηση μέχρι να δούμε τι θα γίνει, θα χαθεί όχι μόνο η μάχη αλλά μαζί της και ο πόλεμος. Και ο πόλεμος είναι αλλού, δεν είναι η Φόρμουλα 1 αλλά η ίδια η συνολική ανάπλαση της περιοχής και της πόλης και του ευρύτερου Πειραιά."
    Όταν τα έγραφα αυτά δεν είχα υπ' όψιν μου το άρθρο της Μαρίας ούτε βέβαια και τις απαντήσεις που ακολούθησαν.
    Σημειώνω πάντως ότι το μεγάλο αγκάθι της Φόρμουλα 1 είναι η απώλεια των ακτών από το γιγαντιαίο μπλοκ λιμένων που απαιτούνται και η εγκατάλειψη του μητροπολιτικού πράσινου των 400 στρ. υψηλού πρασίνου. Μόνο αν μας είχαν δώσει έτοιμη την Φόρμουλα 1 θα μπορούσαμε να συζητήσουμε κάποιες παραχωρήσεις (και όχι σε τέτοιο επίπεδο βέβαια) δεν έχει όμως κανένα νόημα να παρακαλάμε εμείς για την Φόρμουλα 1 γιατί έτσι -εκτός των άλλων- χάνουμε και κάθε επιχείρημά μας εναντίον του ΟΛΠ που θα μπορεί να λέει ότι εσείς έχετε δεχτεί περισσότερα από όσα σας ζητάω να φτιάξω, τι φωνάζετε λοιπόν;
    Η Επιτροπή Ανάπλασης σίγουρα θα αντιμετωπίσει το θέμα, όχι όμως στα μέσα Αυγούστου που ο κόσμος λείπει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή