Παρασκευή, 10 Αυγούστου 2012

ΟΧΙ ΑΛΛΕΣ ΜΑΚΕΤΕΣ!!!! ---του Παναγιώτη Καπουράνη*

Είναι γνωστό ότι το πρωτάθλημα της F1 δεν μπορεί να αντέξει πάνω από 20 αγώνες. Ως αντίκτυπος αυτού του γεγονότος το grand prix της Κωνσταντινούπολης έμεινε εκτός από τη λίστα του 2012 (το 2011 το ίδιο έγινε με το grand prix του bahrain- κυρίως για πολιτικούς λόγους). 
Με τις αναπτυγμένες χώρες να γίνονται πιο πολλές (Κορέα, Βραζιλία, Τουρκία και άλλες) έχει υπάρξει μια μεγάλη ανάπτυξη για πίστες F1 παγκοσμίως. Ήδη οι δύο πίστες της Γερμανίας μπαίνουν εναλλάξ στο πρόγραμμα της FIA. Ο αντίκτυπος αυτής της κατάστασης είναι η FIA να πιέζει για ποιο χαμηλά συμβόλαια τις εκάστοτε πίστες.
Εδώ θα ήθελα να τονίσω ότι ένας αγώνας της formula 1 έχει διάρκεια ένα σαββατοκύριακο, τις υπόλοιπες 363 ημέρες οι ιδιοκτήτες της πίστας πρέπει να βρούνε εναλλακτικές λειτουργίες για την πίστα προκειμένου να έχει έσοδα.
Αν οι Τούρκοι μια χώρα με 50-60 εκ. πληθυσμό δεν μπορούν να βρουν αρκετές εναλλακτικές χρήσεις προκειμένου η πίστα να είναι κερδοφόρα θα βρούμε εμείς;
Κάποιοι φέρνουν ως παράδειγμα το Μονακό, λέγοντας ο δρόμος να είναι η πίστα, τότε όμως ο δρόμος πρέπει να φτιαχτεί από το κράτος. Το Μονακό είναι η χειρότερη πίστα της FIA, συνήθως όποιος ξεκινάει πρώτος τελειώνει και πρώτος. Για ιστορικούς λόγους όμως, για τη βασιλική οικογένεια, γιατί είναι η πατρίδα των περισσότερων οδηγών F1 (πολύ μικρή φορολογία)  και για άλλους λόγους παραμένει στο πρόγραμμα. 
Μια λύση υπάρχει μόνο για να φτιαχτεί πίστα F1, να θεωρηθεί η ευρύτερη περιοχή του λιμανιού αφορολόγητη περιοχή, οι ναυτιλιακές να μην πληρώνουν καθόλου φόρο , άρα να είναι ένα ιδιότυπο κρατίδιο και τότε φτιάχνοντας ένα καταπληκτικό δρόμο να γίνει πίστα F1. Μόνο που τότε οι κάτοικοι του Κερατσινίου και της Δραπετσώνας δεν θα μπορούν να μπουν καν στην περιοχή και δεν θα έχουν και κανένα ιδιαίτερο όφελος από αυτή τη περιοχή.
Εγώ προσωπικά επειδή έχω ζήσει και ταξιδέψει αρκετά σε άλλες χώρες πιστεύω ότι η περιοχή μας πρέπει να προχωρήσει το σχέδιο ανάπλασης με το πάρκο, μια μικρή μαρίνα, συγκρότημα κατοικιών, χρήσεις χαμηλής όχλησης κλπ.
Κύριοι ένα μεγάλο πάρκο σαν το Hyde park στο Λονδίνο είναι εστία βίας αν δεν φυλάσσεται σωστά. Άρα σύνθετες χρήσεις προκειμένου να μπορούμε να αντέξουμε το κόστος συντήρησης του. Το οικονομικό δράμα της Ελλάδας πρέπει να μας κάνει να βλέπουμε μπροστά και όχι κοντόφθαλμα. Και το Ελληνικό και η Δραπετσώνα και τα πρώην θερινά ανάκτορα στο Μενίδι μπορούν αν γίνουν πάρκα με τις κατάλληλες χρήσεις ενός μέρους του πάρκου προκειμένου να καλύπτονται τα έξοδα τους. 
Τέλος να θυμίσω ότι η πώληση του ΟΛΠ είναι σχεδιασμένη για το 2013-2014, οπότε αν δεν πάρουμε την γη μας πίσω μέχρι τότε είναι πιθανό η περιοχή να μετατραπεί σε χρήσεις προς όφελος του λιμανιού και ίσως η πολύ κουβέντα για την πίστα, να ευνοεί τα σχέδια αυτά και μόνον.

* Ο Παναγιώτης Καπουράνης είναι οικονομολόγος με μεταπτυχιακές σπουδές στο πανεπιστήμιο του Southampton

4 σχόλια:

  1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ...Τελευταίο… θύμα του αυξημένου κόστους είναι η πίστα του Σίλβερστοουν, η οποία μέχρι το τέλος του έτους χρειάζεται περίπου 150 εκατ. λίρες, αλλιώς η πιθανότητα ενοικίασης ή πώλησης τμημάτων της μοιάζει πιθανή....

    http://www.enikos.gr/sports/70126,8yma_ths_krishs_to_Silverstooyn.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καταρχήν να συμφωνήσουμε ότι πρέπει να βλέπουμε μπροστά και όχι κοντόφθαλμα. Θα ήθελα να συμπληρώσω πως πρέπει να μην είμαστε αρνητικοί, μίζεροι και διστακτικοί. Γιατί να μας αρκεί μια μικρή μαρίνα, ένα μεσαίο πάρκο, χρήσης χαμηλής όχλησης και κάποια συγκροτήματα κατοικιών; (που η Ελλάδα αυτή τη στιγμή δεν τα έχει ανάγκη όταν υπάρχει μεγάλος αριθμός ιδιοκτησιών που μένουν άδεια)
    Βλέποντας λοιπόν μπροστά είδαμε μια διεθνή διοργάνωση που θα έφερνε ανάπτυξη στον τόπο και διεθνή προβολή. Αποτυπώσαμε σε σχέδια την σκέψη μας και γυρίσαμε τον κόσμο για να το κάνουμε γνωστό. Αποτέλεσμα ήταν οι γνώστες από ξένες χώρες να μας παροτρύνουν να συνεχίσουμε και οι συμπολίτες μας να μιζεριάζουν, να κατηγορούν και να διαβάλλουν όλο το εγχείρημα.
    Καλό θα είναι, να μην βγάζουμε τα μάτια μας μόνοι μας και πριν εκφραστούμε δημόσια για οποιοδήποτε θέμα, να ενημερωνόμαστε.
    Το παράδειγμα της Τουρκίας είναι ατυχές, διότι δεν έχει καμία ομοιότητα με τη δική μας πρόταση, συνεπώς δεν πρέπει να το αναφέρουμε αφού και με τα τελευταία γεγονότα είδαμε ότι μόνο κακό μας έκανε.
    Η πίστα του Monaco αποτελεί την ταυτότητα των αγώνων F1 από το 1950, έχει μεγάλο ενδιαφέρον η διαδρομή της και έχει μια από τις μεγαλύτερες τηλεθεάσεις παγκόσμια. Επίσης και αυτή η πίστα δεν θυμίζει σε τίποτα την πίστα στην Δραπετσώνα.
    Η πρόταση DielpisFormula1 έχει μελετηθεί σε βάθος, δίνει οφέλη σε όλη την γύρω περιοχή αλλά και την χώρα.
    Προσφέρει καλύτερες συνθήκες ζωής στους κατοίκους των γύρω περιοχών δημιουργώντας ένα διεθνή πόλο έλξης στοχεύοντας σε διαφορετικές και νέες ομάδες επισκεπτών.
    Αθανασιος Π.Παπαθεοδώρου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Έλαβα από τον Παναγιώτη Καπουράνη με μέιλ την πιο κάτω απάντηση στο σχόλιο του κ. Παπαθεοδώρου, την οποία δεν μπορούσε να ανεβάσει ο ίδιος.

    Αγαπητέ κ. Παπαθεοδώρου,
    Χάρηκα που βρήκατε το άρθρο μου ενδιαφέρον και το σχολιάσατε, να σας πληροφορήσω ότι ασχολούμαι με επενδύσεις(είμαι υπεύθυνος διαχείρισης χαρτοφυλακίων σε χρηματιστηριακή εταιρεία και είμαι πιστοποιημένος χρηματοικονομικός αναλυτής).
    Ας προχωρήσουμε στα νούμερα όμως(παραθέτω κάποια άρθρα από το internet για τα νούμερα). 15 από τους 19 αγώνες f1 χρηματοδοτούνται από κρατικά χρήματα. Ένας αγώνας F1 σε δρόμο κοστίζει 71 εκ ευρώ το χρόνο(σε ιδιωτική πίστα 39 εκ ευρώ). Τα έσοδα ενός αγώνα προέρχονται μόνο από τα εισητήρια και κάποιες παραπλευρές δραστηριότητες(διαφημιστικές πινακίδες και πολλά άλλα καταλήγουν στο F1 group). Η συνολική ζημιά από ένα αγώνα σε δρόμο φτάνει τα 45 εκ ευρώ(αν πουληθούν τα εισητήρια, κάτι που δεν γίνεται στην Τουρκία και την Κίνα). Το κόστος κατασκευής μιας πίστας φτάνει τα 200 εκ ευρώ, αν μιλάμε για δρόμους αυτό διαφέρει, είναι μικρότερο όταν ήδη υπάρχει ο δρόμος(εδώ δεν υπάρχει). Το κόστος που πληρώνεται για την διοργάνωση ενός αγώνα στο F1 group είναι 25 εκ ευρώ το χρόνο( αυτό αρνήθηκε να πληρώσει η Τουρκική κυβέρνηση).
    Τώρα θα μου πείτε και για ποιο λόγο φτιάχνονται πίστες. Ο κύριος λόγος είναι ένας «κύρος/ελιτιστική συμπεριφορά» , είναι ο ίδιος με τα diamond league στο στίβο και τα τουρνουά τένις. Οι ΗΠΑ θέλουν ένα, η Νότιος Αφρική, η βραζιλία και πολλοί άλλοι. Έχουμε 22 πίστες ήδη για 20 αγώνες, τα επόμενα χρόνια φτιάχνονται άλλες τρείς( χωρίς εμάς). Οι Τούρκοι μας θέλουν για να διαφυλάξουν τουλάχιστον 1 αγώνα κάθε 2 χρόνια. Ναι όλοι σας παροτρύνουν, μα άμα πετύχεται αυτό σημαίνει πολλά χρήματα για αυτούς. Άσχετα που μας «δουλεύουν» σε όλα τα site, αποκορύφωμα αυτά που λέγονται στο heute.at από τις δηλώσεις Τζαβάρα.
    Τώρα τι λέει το F1 group για τα κέρδη, υπολογίζει το οικονομικό όφελος από την κατανάλωση όλων των επισκεπτών(ταξί, φαγητό, ξενοδοχεία) το πολλαπλασιάζει με το ΦΠΑ που πληρώνουν οι επισκέπτες και μιλάει για κέρδη(έτσι βγαίνει κερδισμένη η πίστα στην Ουγγαρία), ενώ στη Βαλένθια που δεν τους βγαίνει ούτε έτσι, αναφέρουν ότι ένα ποσοστό 0,2% των τηλεθεατών παγκοσμίως θα πάει διακοπές εκεί την επόμενη δεκαετία και εκεί βγαίνουν τα νούμερα. Αυτό στη δουλεία μου το λέμε δημιουργική λογιστική, και τι μένει για τον Ελληνικό λαό αν όλα του τα έσοδα πρέπει να υπολογιστούν για να βγαίνει το κόστος; Εν κατακλείδι, αν είσαι μια παγκοσμίως άγνωστη χώρα και έχεις ανάγκη αναγνωσιμότητας, ίσως σου βγει σε καλό να φτιάξεις μια πίστα. Με τι πληθώρα από πίστες που πάει να δημιουργηθεί ούτε έτσι δεν θα βγαίνεις, άλλα τότε απλά στη νέα μελέτη του formula money(κοστίζει 500€) θα πουν ότι θα έρθουν 0,3% νέοι τουρίστες για να βγαίνει ο λογαριασμός. Αν θέλετε να το ξανασυζητήσουμε παρακαλώ ολοκληρώστε μια οικονομοτεχνική μελέτη και ας την συζητήσουμε στην επιτροπή ανάπλασης ή σε ένα Δ.Σ. του Δήμου μας.
    Καπουράνης Παναγιώτης



    πηγές
    http://en.espnf1.com/f1/motorsport/story/86068.html
    http://en.espnf1.com/f1/motorsport/story/86542.html
    http://en.espnf1.com/f1/motorsport/story/56182.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή